__________________________________Vítej Dobrodruhu________________________________________

Dekameron

22. ledna 2007 v 17:31 | Lily |  Knihy
RÁMCOVÁ POVÍDKA - ÚVOD
-roku 1348 propukl ve Florencii mor. Někteří lidé se zavírají do svých domovů, neboť nemoc se šíří velmi rychle. Jiní měli opačný lék na to, jak se této nemoci vyhnout - užívali si zábavy, hodně pili a žertovali. Lidé po tisících umírali, a tak je na márách nosili hrobaři z drobného lidu a jen málokdy pro nebožtíky někdo truchlil. Tehdy se v kostele sešlo 7 paní, autor neuvedl jejich pravá jména, ale pojmenoval je takto: Pampinea, Fiammeta, Filomena, Emilia, Lauretta, Neifile a Elisa. Rozhodnou se, že společně odjedou z města a přizvou k sobě ještě 3 mladíky: Pamfilo, Dioneo a Filostrat. V sídle za městem se společnost usadí a rozhodnou se, že každý bude jeden den kralovat, a ostatní se musí řídit jeho pokyny. Jako první kraluje Pampinea a ta rozhodne, že si budou vyprávět různé příběhy.
DEN I. není zadáno žádné téma
Druhý příběh dne, který vypráví Neifile:
-kdysi se spolu přátelili dva bohatí a vážení kupci Gionnato di Civigni, který byl křesťan, a žid Abrahám. Gionnato měl Abraháma velmi rád, a proto chtěl, aby přestoupil na jeho víru - křesťanství. Gionnato ho proto přemlouval až se mu Abraháma rozhodl podívat do Říma. Toho se ale Gionnato obával, protože si myslel, že to žida odradí. Abrahám v Římě zjistil, že nikdo nežije podle Desatera, ba právě naopak. Když se z Říma vrátil, navštívil Gionnata a řekl mu, že přestoupí na jeho víru. Gionnata to velmi překvapilo, a proto mu Abrahám vysvětlil, že když se křesťanství rozšiřuje i s takovými představenými, musí být to nejlepší, protože Bůh při něm musí stát.
Čtvrtý příběh dne, který vypráví Dioneo:
-jeden mnich se při poledním spánku provinil proti svému řádu tím, že si do cely pozval mladou dívku, se kterou si pak dlouho užíval. Bohužel kolem šel zrovna opat, ale nevyrušil je, protožes to s ním chtěl vyřídit až s ostatními. Mladík si přesto opata všiml, nechal dívku na posteli a opatovi řekl, že jde ven pro dříví. Opat se chtěl na dívku podívat a když zjistil, jak je pěkná, prohřešil se stejně jako mnich. Mnich opatovo jednání předpokládal a když ho chtěl opat později potrestat za jeho slabost, připomněl mu mnich jeho vlastní hřích,a tudíž si byli rovni.
DEN II. téma: o lidech, které sice postihly různé nehody, ale nakonec to s nimi dopadlo dobře
Třetí příběh dne, který vypráví Pampinea:
-ve Florencii žili 3 bratři, kteří zdědili velké bohatství po svém otci. Brzy ale o všechno přišli, a proto se vypravili do Anglie, kde zbohatli jako lichváři. Jako boháči se tedy vrátili zpět do Itálie a v Anglii nechali jen svého synovce Alessandra, který jim posílal pravidelně peníze. Když ale v Anglii vypukla válka mezi králem a jeho synem, Alessandro nemohl peníze posílat, a tak se bratři opět zadlužili. Alessandro se rozhodl vydat do Itálie. Po cestě potkal mnichy, kterým velel velmi mladý opat. Přidal se k nim a společně s nimi cestoval do Itálie. Když však ale nocovali v jednom hostinci, musel přespat společně s opatem, té noci také Alessandro zjistil, že opat je převlečená žena. Ještě té noci se spolu zasnoubili. Po příjezdu do Říma Alessandro zjistí, že převlečený opat není nikdo jiný než dcera anglického krále, která utekla, protože si nechtěla vzít starého Skotského krále. Z Alessandra se stal princ a podařilo se mu usmířit i krále se synem.
RÁMCOVÁ POVÍDKA - ZÁVĚR
-V závěru autor oslovuje své čtenáře, a to hlavně ty, kteří jsou jakkoli pohoršeni touto knihou. Svou knihu obhajuje tím, že v ní nepoužil žádná hanlivá slova či vyjádření, ale jen ta slova, která se používají v hovorové mluvě. Autor se také obhajuje tím, že tuto knihu četli všichni dobrovolně.A pokud se některým čtenářům zdá, že některé příběhy mají jakkoli pohoršující děj, tak on, tedy autor, se za to nestydí, protože příběhy jsou vyjádřeny tak, jak mají být a jen poukazují na tehdejší dobu a mravy.
Rámcová povídka spojuje novely v organický celek, komponovaný podle vzoru Božské komedie s didaktickým záměrem ukázat na hierarchicky seřazených příkladech neřestí a ctností cestu k šťastnému životu, na rozdíl od Danta však pozemskému; proto bývá Dekameron nazýván lidskou komedií.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Eridan Eridan | Web | 22. ledna 2007 v 17:42 | Reagovat

Tuhle knihu jsem četla ještě na střední - je výborná. A sfilmovaná verze stojí také za shlédnutí.

2 vesper vesper | 22. ledna 2007 v 18:30 | Reagovat

Už je to dýl co jsem jí četla a nedočetla, protože jsem zjistila, že najednou přečíst nejde. Za chvíli tě podobnost příběhu začne trochu nudit, ale možná když si jí přečtu teď s octupem času, tak mě bude stejně jako Eridan připadat výborná.

3 Lily Lily | 22. ledna 2007 v 19:07 | Reagovat

Já jsem zfilmovanou verzi ještě neviděla, tak to musím co nejdřív napravit. Jinak mi to přijde jako moc dobrá kniha. Některé části jsou zábavnější než jiné, ale myslím si, že tak je to téměř u všech knih :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama